מהפכת התכנון הממשלתי הושלמה. עכשיו צריך מהפכה ביישום | המרכז להעצמת האזרח
מהפכת התכנון הממשלתי הושלמה. עכשיו צריך מהפכה ביישום

מהפכת התכנון הממשלתי הושלמה. עכשיו צריך מהפכה ביישום

אין מתנה גדולה יותר לציניות מאשר תכנון ללא ביצוע. מהפכת היישום תסייע בבנייה של אמון הציבור במוסדותיו

27/03/2017
  מאת:
תומר לוטן

בניגוד למשב הרוח הספקני שנושב לרוב כלפי תהליכי ממשל מרכזיים, מצליחים 761 עמודי ספר תוכניות העבודה הממשלתי — שפורסם באחרונה — להניח מצע של יעדים מדידים ומדויקים עבור כל אחד ממשרדי הממשלה, ולהציג לציבור התחייבות שלטונית מפורטת לשנתיים הקרובות.

פרסום הספר אינו דבר חדש. זו כבר הפעם החמישית שספר זה מתפרסם. ואולם הפעם, בשונה משנים קודמות, נראה כי הבנייה של הספר, הטמעתו כחלק מסדר יומם של משרדי הממשלה, הרחבתו לכלל יחידות הסמך הממשלתיות ושימור המבנה המתודולוגי שלו — מבטאים השלמה של תהליך ארוך ומשמעותי ביכולות התכנון של הממשל בישראל.

שורשי התהליך טמונים כמעט עשור לאחור, וניתן לראותם כתגובת נגד לאי־סדר ממשלתי וארגוני שהגיע לשיאו בעת מלחמת לבנון השנייה. התגובה הזאת לבשה צורה, ותורגמה לשורה של שינויים ארגוניים, תרבותיים ומבניים בעבודת הממשלות בישראל. בין שינויים אלה ניתן לציין את הטמעתו של מעגל התכנון הממשלתי, הקמת יחידות התכנון והאסטרטגיה במשרדי הממשלה והשיפור הניכר בכתיבתן של החלטות ממשלה. שינוי נוסף הוא גיבושו של ספר תוכניות העבודה הממשלתי, זה עם היעדים הקונקרטיים, שהתחיל בצעדי ינוקא, והפך לנדבך מרכזי בהליכי העבודה הממשלתיים.

ניתן להכריז, אם כן, כי מהפכת התכנון הממשלתי הושלמה. יסודותיה הונחו, ומנגנוניה הולחמו לתוך המערכת. כעת, כשמהפכה אחת מאחורינו, הגיעה העת לסלול את הדרך אל המהפכה הממשלית הבאה — זאת ההופכת את התכנון לכדי יישום של ממש.

עולם היישום הממשלתי בישראל מציג במידה רבה את התמונה ההופכית. בעוד יסודות התכנון מונחים ומתפתחים, תהליכי מימוש המדיניות הפכו קשים, מסואבים ומורכבים עד מאוד. המגזר הציבורי בישראל — שממילא נושא חסמים היסטוריים במבנים הפוליטיים, במכניזם הקואליציוני ובתרבות הארגונית — הוסיף על עצמו לאורך השנים עוד ועוד משקולות וחסמים, ויצר סבך מורכב של סמכויות, מבנים ונהלים, המייצרים פער של ממש בין המדיניות וההחלטות לבין מימושן בפועל. וכך, בעוד מהפכת התכנון בעיצומה, מהפכת היישום נותרה הרחק מאחור.

אין מי שמכיר את המגזר הציבורי על בוריו שלא יוכל להעיד על קשיים אלה, על המצוקה בתרגום אמצעים ותקציבים לכדי פעולה של ממש, על ריבוי תהליכים ומיעוט תוצאות, ועל הפער בין התכנון הסדור והמקצועי לבין מה שמרגיש בסופו של דבר הציבור בקצה הדרך.

פערים אלה אינם גזירת גורל, אלא סימפטום של פתולוגיות ממשליות, הנגזרות מתמונת חסמים מבנית, ארגונית ופוליטית. את "המכונה המופלאה" של המגזר הציבורי — זאת שאמורה לתרגם את יעדי התכנון הממשלתיים, החלטות הממשלה, הרפורמות והפרויקטים ולהופכם למציאות — ניתן וצריך לחזק ולשפר באופן שיטתי.

כדי לעשות זאת, המהפכה השנייה של הממשל צריכה לצאת לדרך. היא צריכה להכיל את כל המרכיבים החיוביים שחווינו במהפכת התכנון: מיסוד מבנים ותהליכים ארגוניים, הטמעת שיטות עבודה מתקדמות, דיווח ושקיפות ציבורית, מטמיעים ומובילים פורצי דרך, ובעיקר ממש— גיבוי פוליטי שיטתי ומתמשך שיאפשר לכל הסיפור הזה להצליח.

למהפכת היישום יש תפקיד נוסף, חשוב עוד יותר, והוא לסייע בבנייה מחודשת של אמון הציבור במוסדותיו. בעידן הדמוקרטי הנוכחי, אין מתנה גדולה יותר לציניות ולאדישות ציבורית מאשר הבטחה ללא כיסוי, או תכנון ללא ביצוע. לכן המאבק למהפכת היישום הממשלית אינו משימה של הממשלה בלבד, הוא משימה לחברה האזרחית על פעיליה וארגוניה, לגופי התקשורת, למכוני המחקר ולמוסדות הדמוקרטיים כולם. הגיעה השעה להפוך תכנון למציאות.

לאתר המעקב אחר תוכניות הממשלה

ממשלה החלטת ממשלה יישום מדיניות