לא לפוליטיזציה של המגזר הציבורי | המרכז להעצמת האזרח
לא לפוליטיזציה של המגזר הציבורי

לא לפוליטיזציה של המגזר הציבורי

לא לפוליטיזציה של המגזר הציבורי

14/10/2015
  מאת:
תומר לוטן

שרי הממשלה מוטרדים, ובצדק. הם מגלים בכל יום מחדש את האופן הנוקשה והמיושן שבו מתבצע ניהול העובדים במשרדיהם. הם נתקלים פעם אחר פעם בקשיים ובחסמים הרבים בהתנהלות שירות המדינה - בקושי העצום בגיוס עובדים מוכשרים למערכת, בחוסר היכולת לנייד עובדים או לתמרץ אותם, ובהיעדר האפשרות להיפרד מעובדים שאינם מתאימים. הם מבינים את הקשר ההדוק והישיר בין התפקוד של ההון האנושי ליכולת לקדם וליישם מדיניות ולממש הישגים ותוצאות עבור הציבור כולו.

 

לשרים היתה באחרונה הזדמנות יוצאת דופן לרדת לשורש העניין הזה, ולקחת אחריות ממשלתית על ניהול המשאב האנושי במערכת. בכל זאת, לא בכל יום מקבלת הממשלה סקירה מקיפה על הרפורמה החשובה ביותר המתקיימת כיום בממשל ועל אופן יישומה. ולכן, כשהגיע נציב שירות המדינה לישיבת הממשלה כדי לעדכן על הרפורמה בניהול ההון האנושי שמקודמת מזה שנתיים, השרים היו יכולים לשאול אותו שאלות קשות ונוקבות על התקדמותה של הרפורמה. הם היו יכולים לשאול אותו מדוע המשא ומתן עם ההסתדרות הכללית, שמהווה תנאי לחלקים מרכזיים ברפורמה, אינו מתקדם. הם היו יכולים לשאול אותו מדוע תהליכי קליטת עובד במכרז עדיין אורכים זמן כה רב, אף שהרפורמה היתה אמורה לטפל בכך. הם היו יכולים לשאול אותו על תהליכי קציבת הקדנציות לעובדים בכירים, שעליה החליטה הממשלה לפני כשנה, ולהבין כיצד הם מיושמים. הם היו יכולים גם להגיד מלה טובה לנציבות ולמטה היישום שפועל במסגרתה על תהליכים משמעותיים המתקדמים ברפורמה, כגון טיוב תהליכי המשוב לעובדים, הקמת מדרשה לאומית למנהיגות וניסוח קוד אתי חדש למשרתי הציבור. 

 

ואולם השרים בחרו שלא לעשות כן. הרפורמה בניהול ההון האנושי, שנוגעת בדיוק בנקודות הכואבות להם בניהול היומיומי של המשרדים, לא ממש עניינה אותם. במקום זה, העדיפו השרים לגעור בנציב על מינוי דרג הסמנכ"לים במשרדי הממשלה, ולדרוש גם כי אלה ימונו במשרות אמון, בדומה למנכ"לי המשרדים.

 

ואולם ה"פתרון" של השרים המוטרדים באמצעות מינוי הסמנכ"לים אינו לוקה רק בעיוורון כלפי התהליכים שמקודמים ברפורמה, אלא חמור מכך - גם בסיכון גדול הטמון בהחלשתו המקצועית של שירות המדינה. גם המצדדים, ובהם כותב טור זה, בפתיחת השורות לשירות הציבורי, בהרחבת הגמישות לקובעי המדיניות ובחיזוק הקשר בין קידום לבין הישגים - מבינים כי מינוי דרג מקצועי בכיר כמשרות אמון פותח פתח עמוק לפוליטיזציה ושומט את הקרקע תחת עקרונות המקצועיות ההוגנות והמריטוקרטיות, שחייבות להישמר לאורכה ולרוחבה של המערכת.

 

אין בדברים אלה כדי להחליש את הצורך במהלכים משמעותיים בשירות המדינה, המאפשרים את חיזוק המחויבות של הדרג הביצועי להישגים ולתוצאות, ולעמידה בקווי המדיניות שמתווה הדרג הפוליטי. ואולם אלה לא יושגו באמצעות הגברה גורפת של משרות אמון בכירות, אלא באמצעות עמידה בלתי מתפשרת ביעדי הרפורמה הקיימת, לצד הובלת שינויים נוספים מחויבי המציאות שלהם הרפורמה אינה נותנת מענה.

 

על כן, מוטב כי שרי הממשלה המוטרדים יפנו את מרצם הראוי כלפי השירות הציבורי באמצעות למידה מעמיקה של הרפורמה ונקודות התורפה שלה, ויציעו כיוונים לשינוי והתחדשות המשמרים את כוחו ואיכותו של השירות הציבורי.