ייצוג ערבים במגזר הציבורי | המרכז להעצמת האזרח
ייצוג ערבים במגזר הציבורי

ייצוג ערבים במגזר הציבורי

למה הערבים נשארים מחוץ לשירות הציבורי?

12/04/2017
  מאת:
תומר לוטן

קבלו מספר מדהים: מתוך 687 עובדים במשרד הפנים – 430 הם לא יהודים. זה יוצא בערך 63%. נכון מדהים?
אז זהו, שלא ממש. המספר הזה משקף דווקא את תמצית הכישלון בכל מה שקשור לייצוג הולם לערבים בשירות הציבורי. מדוע? כי כשמפרקים את הנתון הזה לעומק מגלים שהוא מורכב מ: 340 אימאמים מוסלמים, 18 עובדי מנהלה ופיקוח על האימאמים, 70 פקידים דרוזים לרישום דת ו-2 פקידים נוצרים. סך הכל – 430 עובדים ערבים במשרד הפנים, שכמעט כולם בתפקידים דתיים. זה לא נקרא ייצוג הולם.
הנתונים האלה של משרד הפנים, מצטרפים לנתונים של עובדים ערבים בבתי חולים ממשלתיים (בערך 3,000 עובדים) שגם הם חלק ממצבת כוח האדם של שירות המדינה, והם אלה שבקושי רב מצליחים לדחוף את הממוצע הכללי של עובדים בשירות המדינה לטיפה יותר מ-10%, שהוא היעד שהוגדר בהחלטת ממשלה מלפני 10 שנים! והיה צריך להיות מיושם כבר ב-2012.
כשמנכים את נתוני העובדים בבתי החולים הממשלתיים ואת משרד הפנים, צונח הייצוג ההולם במשרדי הממשלה לאזור ה-6.2%. מספר מביש ומקומם שמספר הרבה מאוד על הכישלון המתמשך להכיל הכרה וייצוג הולם ממשי לערבים במגזר הציבורי, וזאת, כאמור, למרות החלטות ממשלה שהתקבלו כאן בעבר, ואפילו ועדת חקירה פרלמנטרית שעסקה בנושא.
ומילה אחרונה: מכיוון שאנחנו עוקבים מקרוב גם אחרי החלטות ייצוג הולם אחרות, למשל שילוב נשים, חרדים ויוצאי אתיופיה, אני יכול להעיד שכשהמדינה רוצה – היא מצליחה להיות מאוד רצינית ומוצלחת בקידום אוכלוסיות. הדוגמא של קידום נשים למשל, מדגימה שיפור מהיר ורציני שנעשה כאשר נציבות שירות המדינה וגופים אחרים נרתמים למשימה הזו. או במקרה של החרדים, אומצו שיטות חדשניות ואפקטיביות להגיע לקהילות ולהטמיע תהליכים בתוך המערכת. בקיצר, כשרוצים, לוקחים את הדברים ברצינות.
הגיע הזמן שנעשה את זה גם עם הערבים, כי המשמעות של זה היא הרבה מעבר לשירות ציבורי מצוין ומגוון.

ממשלה החלטת ממשלה יישום מדיניות רפורמה השירות הציבורי נציבות שירות המדינה